Przy garażu stojącym na posesji jako samodzielny budynek można pokusić się o wybór bramy z kilku dostępnych rodzajów. Jeżeli jednak garaż znajduje się w bryle domu, najlepszym rozwiązaniem staje się brama segmentowa. Taki model bramy garażowej ma sporo zalet, a przede wszystkim jest dla tego typu garaży niezwykle praktyczny.
Spis treści
Budowa bramy garażowej segmentowej
Najczęstszym rozwiązaniem w odniesieniu do bram garażowych segmentowych jest otwieranie i zamykanie jej w płaszczyźnie pionowej, chociaż brama segmentowa może się również otwierać i zamykać do boku. Zasada ruchu bramy jest natomiast w obu przypadkach taka sama. Brama zbudowana jest z kilku szerszych albo kilkunastu węższych połączonych ze sobą paneli (segmentów), których końcówki są osadzone w prowadnicy. Panele połączone są ze sobą w taki sposób, aby mogły swobodnie zmieniać kąt nachylenia względem siebie, co pozwala na wyłamywanie się z płaszczyzny bramy i w momencie otwierania chować się w podsufitowej albo bocznej części prowadnicy.
Bramy garażowe segmentowe są znacznie bezpieczniejsze w użytkowaniu od np. bram garażowych uchylnych, gdzie przy chwili zapomnienia może dochodzić do uderzenia skrzydłem bramy w okolice piszczeli. Napęd bramy segmentowej ma wbudowany przełącznik przeciążeniowy, który w wypadku napotkania jakiegokolwiek oporu jest w stanie natychmiast unieść bramę na niezbędne kilkanaście centymetrów. Na nieco droższych modelach bram instalowane są natomiast fotokomórki uniemożliwiające zatrzaśnięcie bramy w wypadku, kiedy cokolwiek znajduje się pod jej kierunkiem ruchu.
Zobacz także: Wiaty fotowoltaiczne i carporty – czym są?
Dodatkowo w wypadku zerwania sprężyny bramy segmentowe o ruchu pionowym są wyposażone w zabezpieczenie uniemożliwiające opadnięcie bramy. Jednocześnie w standardzie są np. takie zabezpieczenia jak osłony prowadnic. Dzięki nim niemożliwe jest wsunięcie tam palców, np. przez dziecko, czy dostania się kamyków mogących uszkadzać bramę.
Brama garażowa segmentowa jest wyposażona w napęd elektryczny automatyczny, ale na rynku są również dostępne modele bram segmentowych posiadające napęd ręczny na wypadek awarii sieci energetycznej i przerwach w dostawie prądu.
Zalety bram garażowych segmentowych
Oprócz łatwości obsługi i bezpieczeństwa użytkowania bramy garażowej segmentowej ma ona i inne zalety. Tego typu brama zajmuje mało miejsca, nie posiada skrzydła, którego otwieranie uwarunkowane jest wolną przestrzenią przed garażem lub rzadziej w środku. Jedyny wymóg to miejsce pod sufitem albo z boku na otwierające się skrzydło bramy. Bramę segmentową można w związku z tym montować w miejscach, gdzie garaż styka się z ogrodzeniem. Ponadto nie ma problemu z otwieraniem i zamykaniem bramy segmentowej nawet wówczas, gdy wystąpiły duże opady śniegu, które zalegają przed bramą. Nie zawsze właściciel garażu ma czas na odśnieżenie podjazdu, zdarzają się sytuacje kryzysowe, gdy występuje konieczność natychmiastowego skorzystania z auta. Przykładem może być wypadek albo nadeszły nagle czas odwiezienia żony na porodówkę.
Inną zaletą bramy segmentowej jest jej panelowa budowa, składająca się z segmentów o wybranym wzorze, który można idealnie dopasować do elewacji budynku. Dostępnych wzorów oraz kolorów na rynku jest naprawdę bez liku, a do wyboru są również materiały okleinowe, np. z egzotycznego drewna. Ponadto panele są wewnątrz wypełnione pianką poliuretanową, która dobrze chroni garaż przed wyziębieniem. Pianka poliuretanowa spełnia także funkcję dźwiękoszczelną i dobrze chroni przed hałasami.
Brama garażowa segmentowa jest również solidna. Ma masywną budowę i dobrze ochrania mienie w garażu przed wizytą złodziei. Dodatkowym atutem jest jej kompletna odporność na odkształcenia w wyniku zmian temperaturowych.